tisdag, november 28, 2006

wargames

förr när jag och kakan satt i helldesk så brukade vi fördriva dötiden med att
1. dricka onyttiga mängder kaffe.
2. öppna och försöka laga/hacka kaffeautomaten på plan 1 i nämndhuset
3. spela wargames.

vi spelade i stort sätt bara spel från gamla http://wargames.unix.se som senare blev http://www.dievo.org

ett wargame i datorsammanhang är som en tävling eller ett pussel för att lösa ett problem med sina hackingkunskaper. utmanande, svårt och roligt.

har försökt hitta våra gamla anteckningar från helpdesk, men hittar tyvärr bara ett. dock det vi använde mest. en utskrift av den vanliga 7-bitars asciitabellen med alla teckens värde i dec, hex, oct och html:




dievo verkar ligga nere nu. men om den kommer upp så ska jag kolla om våra gamla stats för kontot "bertilboo" ligger kvar.
åh nostalgi.

vid ett tillfälle så läste henke upp ett perlprogram ur huvudet medans jag skrev i terminalen som sedan löste ett problem. ett mycket vackert minne. henke själv bloggade om det tidigare idag.






ni som hatar när jag bloggar nördigt kan kolla på en film när en kille jag bor väldigt nära kissar i nästan 1.30 minut.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag minns när en av mina gamla rumskompisar satt och blev datamässigt upphetsad av sk. ASCII-porr...nakna människor och könsdelar skapade av olika tecken, bokstäver och siffror. DET är ett starkt minne...
(PS: Ordet lyder Caidkfgu...)

Anonym sa...

Snubblade äver denna bloggen. Spelade även jag en del på wargames.unix.se. Snubblade för ett tag sedan över dessa wargames som du nog känner igen https://overthewire.org/wargames/