torsdag, november 30, 2006

lite senare på IT

alla har gått hem utom jag och whaleman.
och helt otroligt nog finns det kaffe kvar i bryggaren.



nu kan det seriösa arbetet börja.


har varit sjukt trött idag. jag och gustav testade hur det är att gå till km på onsdagar nuförtiden och det var faktiskt riktigt roligt. 50cl tuborg guld på flaska för 25:- kan ju inte bli fel liksom.
peter kom förbi och efter två öl började han peppa på att raka skallen. han har bloggat lite om det idag.
jag pallade trots allt att hålla ett litet anförande om hur ip helper funkar i cisco-routrar och hur det går till teorin i vår miljö för mina kollegor på enhetsmötet. misstänker att det kommer youtuba:s upp filmer från folks mobiltelefoner i datagruppen.


en annan rolig grej på jobbet är en excel-fil som man fyller i sitt namn i för att anmäla sig till kommunledningskontorets julfest. där finns en kolumn för särskilda önskemål som IT-enheten missbrukar ordentligt.
i dagens version av filen så kan man t.ex läsa att mange önskar "en mjuk kudde att sitta på, tack!", krille vill ha "ett doftljus på toa" och stefan vill ha grillchips. jag och robban skrattade helt hysteriskt när vi uppdaterade den.


vi har kommit fram till att ett problem vi har i nätet är att ibland fragmenteras UDP-paket som fraktar kerberos-biljetten och nekar datorkontot säker access till domänen. inte lugnt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Sorry Robin, men tyvärr hittade jag ett faktafel. I senaste versionen av julfestfilen vill jag faktiskt ha Salta nappar från ÖB i Nybro