måndag, augusti 21, 2006

om konsten att vila ut en helg

fredag:
jag stack ut när jag börjat bli onykter. lämnade mina husnyklar hos wille och tog en öl på riset med henke, erik, sanna och gänget som hängde där.
stack hem och sov när det stängde vid 2.

lördag:
steg upp runt 8 på lördagmorgonen och började packa inför resan.
sjukt trött men ändå peppad.
elis hade gjort mackor till matsäck. sänkte ett par koppar kaffe på tåget och 11.30:ish var vi i hässleholm. där var det grått och regnade.
vi strosade runt ett tag för att hitta en parkbänk med tak över huvudet och tillslut hittade vi en på ett soft ställe. drack lite öl och satt och filosoferade lite.

elis tyckte det var roligt att jag hade kondomer i väskan:



12.20 gick tåget till vinslöv.
väl i vinslöv drog vi en piss och började gå de c:a 500 meterna mot perssons taverna. inom nån minut så såg vi en blå volvo med två vinkade människor i som svängde in och stannade framför oss. det var kjell "mr bangolf" fredriksson och hans fru siv. dom kände igen oss från sist och frågade om vi ville ha skjuts till bangolfen. "nej tack", sa vi och dom körde iväg. vi blev direkt fnittriga som två tonårsflickor och ångrade att vi inte åkte med för att gå ovägen tillbaka. bara för att ha åkt med kjell liksom.

framför tavernan hade styrelsen smällt upp en scen med en jättestor banderoll (som tydligen kostat hela föreningskassan) där banden skulle spela senare.



inne på tavernan satt vi och snackade skit med styrelsen en stund. mkt trevligt. efter det gick vi bort och satte oss på bänken och drack lite i lugn och ro. det regnade och var lite jävligt så efter en stund gick vi in igen. elis satte sig vid ett bord och jag gick på toa.
när jag kom ut igen så satt holger nilsson vid sitt stammisbord. kungen.
vi skojade och pratade med holger. han även drog ett skämt på min bekostnad:

"jag tycker han är modig" säger holger till kristoffer månsson, ordförande i VPF och pekar på mig.
"vadå då?" säger kristoffer

"att han vågar gå med så smala ben!" säger holger då. alla skrattar så klart.


OBS - holger i bakgrunden:




eftersom det regnar så styrs bangolftävlingen om till inomhusbanan under konstförenings lokaler till allas förtjusnad.

"det skiljer inte en millimeter!" säger kjell till mig.


sekretariatet:


elis följer ut slaget:



där spelar vi och skojar ett tag. efter det är det dags för tipspromenad på vägen tillbaks till tavernan där mat ska serveras. de sex som har bäst resultat på denna promenad går till SM-final i plötsligt i vinslöv-kunskap som hålls klockan 20.00.



på tavernan äter vi, dricker vi och skojar med likasinnade. holger sjunger "movin movin movin" i micken också givetvis.
när resultaten för tipspromenaden ska läsas upp börjar jag bli orolig för våran vidareresa till malmö. vi har nämligen inga exakta tider för hur pågatågen går utan bara spekulationer från diverse skåningar vi träffat. ingen kan numret till skånetrafiken heller.





när katarina läser upp resultaten har 2st alla rätt, dvs 15. jag var en av de som bara hade 14 (var frågor på extramaterialet i dvdn som jag och elis inte kollat så många gånger på) men jag var direktkvalificerad till finalen ändå bara för att jag tills då var regerande SM-mästare.
ungefär då har jag dock raggat skjuts med tre glada farbröder i 40-årsåldern som ska åka hem till Höör med bil. därifrån går pågatågen hela tiden enligt dom.
jag meddelar att jag skänker min finalplats till någon bättre behövande och vi tackar för oss.

just det. jag lyckades även bli getingstucken utanför tavernan. första på flera år. kan ha varit för att jag publicerade den där fällan kvällen innan.


i malmö träffar vi jennifer och annie på en uteservering. jag, jennifer och elis glider efter detta bort till triangeln där las och hans tjej lisa bor (sjukt centralt, sjukt). vi tar in, röker och spelar musik. i glada vänners lag.

vi drar givetvis iväg aldeles för sent och är tillräckligt onyktra för att inte hitta ordentligt till scenerna så jag missar FLA. skit som händer.

på söndagen så jazzar vi runt på stan, fikar och käkar pizza. jag och elis tar ett tåg vid 17.48 som ska vara i kalmar runt 21. innan eslöv så stannar tåget och en högtalarröst berättar att vi ska stå still ett tag för att det är vatten på spåret.

23.30 är vi i kalmar.

Inga kommentarer: