lördag, augusti 19, 2006

kul grej

pausar från filmen och tar det lite lugnt vid IRC i mitt rum.
alla coola hänger på kanalen #nybro på DALnet nu igen. joina om ni vågar.

på mitt kalas för släkten i söndags berättade min morfar om en sjukt bra fälla man kan göra för bin och getingar. man kan utplåna en hel koloni hur lätt som helst påstår han.
jag älskar fällor i alla former så jag lät honom utveckla.
det går iaf till så här:
man tar en pet-flaska. helst 1l eller större.
man skär av toppen och vänder upp-och-ner i flaskan. sen tejpar man fast den sån.
efter det kan man hälla i något sött i flaskan, helst ganska mycket.
fällan funkar så att getingen klättrar ner i flaskan, försöker få med sig lite sött och sen flyga upp. men det går inte för att hålet är mindre än vingbredden när dom flyger. men klättra ner går bra.
ungefär som en norsk fågelfälla, fast i mycket mindre skala (ni som också har jägarexamen vet principen). iaf så tröttnar flygfäna efter en stund och ramlar ner och drunknar.
morfar säger att flaskan kommer att fyllas med så många bin eller getingar som finns i närheten.

älskar morfar.

här kommer en bild:


2 kommentarer:

/dr Hossmo sa...

tänk vad vackert det kan bli i paint ibland.

sner0 sa...

Ja jävlars en sån blir det!
Så trött på att slå ihjäl flera getingar om dan som har det dåliga tyckandet att flyga in hos oss..