måndag, oktober 30, 2006

virtuellt uppvaknande

allt ska vara virtuella maskiner nuförtiden.
tänkte migrera min workstation hemma till linux (igen) och beslöt mig för att försöka konvertera min gamla ruttna xp-installation till en virtuell maskin.
visar sig att vmware har släppt en app just för detta syfte:
http://www.vmware.com/products/beta/converter/

migrerar xp för fullt nu till en virtuell installation som ska gå att köra i vmware workstation eller vmware player. sen är det bara att dunka igång den i linux sen om det är nåt jag saknar.

3 kommentarer:

sner0 sa...

Goddamn vad vackert!
Vill ha utförlig rapport om hur det funkar sen så kanske man skulle ge sig på just det!
Hur är det funkis i FreeBSD?

robin engström sa...

*BSD är nog lättare att hosta igång än vad windows är. den här appen fixar ju HAL (inaccessable bootdevice) och lite sånt trams som man stöter på problem med om man försöker boota windows i vmware.

eller du kanske tänkte med FreeBSD som host? vettefarao om vmware workstation är släppt. kanske går att köra i nåt linuxemuleringslager.
har faktiskt för mig att vmware ligger i ports.

robin engström sa...

haha. jag råkade använda utrycket "hosta igång" utan att tänka på termerna host/gäst.

"*BSD är nog lättare att meka igång.." blir nog bättre i sammanhanget