onsdag, februari 07, 2007

varför är snooze alltid 9 minuter?

8 kommentarer:

Anonym sa...

WakeMeUp.exe har 7 minuter som standard.

/dr Hossmo sa...

jag trodde att det var 6 min på alla klockor? på mitt förra jobb var det ett av de ämnen som diskuterades mest frekvent under en lång tid faktiskt.

Uffe sa...

Har nio minuter på min oxo.

Peter Markovic sa...

Jag vet varför för jag har undrat detsamma.
Genom att det är 9 min istället för 10 min behöver moderna digitalklockor bara hålla reda på sista siffran i tiden. Mao, snoozear du säg 08:37 så går alarmet igång igen 08.46. En 10min snooze hade krävt mer avancerade kretsar eftersom man då hade behövt hålla reda på 2 siffror i tiden ist. för den sista som räckte med 9 min. Sen har jag läst andra anledningar också men detta tros vara den riktiga anledningen varför normen är 9min för en snooze.

robin engström sa...

shit, grym utläggning peter!

mer sånt

/dr Hossmo sa...

mmm... väldigt bra vetande.

Peter Markovic sa...

ganska simpelt faktiskt, men dåligt förklarat kanske. tänk mer såhär:
med 9 min vet klockan att den alltid ska ringa när det är en siffra lägre än när den aktiverats
9>8 0>9 4>3 osv. Hade det varit 10 min så hade alarmet gått omedelbart: 5>5 osv.

men jag har kollat upp andra teorier också och det verkar som om det handlar om mer än bara huruvida 2 eller 1 siffra kollas.

Teori 2:
De äldsta klockorna med snooze-funktion bestod av klassisk drivning med kugghjul osv. Och det var helt enkelt omöjligt att bygga in en funktion som snooze på exakt 10 min med den befintliga kugg-designen. Därför valde man mellan strax under 10 min (9) eller strax över (11) och eftersom punktlighet är en dygd så valde man såklart 9 min.

Nu vet jag inte vilken av dessa 2 teorier som verkligen satte normen.

CM Garp sa...

HTC Mteor har 5 min, 15 min, 1 timme, 1 dag i snooze. Hur fan ska man kunna ta det beslutet när man inte ens vet om man lever? Hur många använder 1 dag som snooze även om det vore grymt gutt...