tisdag, februari 27, 2007

det är mycket att göra när man har en fräsch dator

jag har köpt en mac. en riktigt fet en.
har gått och längtat i åratal men nu blev det ju som alla läst här äntligen dags.
en sak som är lite läskig för mig är att jag inte ägt en helt egen tidigare. jag vet liksom inte exakt vad jag ska göra när jag satt mig vid ett nyinstallerat skrivbord.
i windows går det helt på rutin. likaså i linux.

det börjar dock ordna upp sig nu.
har (efter att ha snyggat till skrivbordet, konfat nätverket, aktiverat sshd, brandväggen och kört alla säkerhetspatchar samt kopierat tillbaka lite backupade filer) installerat:
  • adium, typ snyggare miranda för osx
  • iscrobbler, last.fm-plugin för itunes
  • firefox (synkade mina inställningar med google browsersync innan jag sålde min gamla dator)
  • transmission, klient för bittorrent. spelar inte i samma division som utorrent, men jag vägrar köra azureus.
  • fugu, en grafisk frontend till scp/sftp (tänk winscp)
  • xchat
  • parallels, både windows xp och windows vista som gästos hittils. känns iaf hittils något fräschare än vmware, men jag kommer väl att testa det nya vmware fusion för osx vad det lider misstänker jag.
  • vlc
har även synkat min k800i med iSync. känner mig sjukt macig

ska råda bot på det genom att dunka in Xcode och darwinports strax.

2 kommentarer:

sner0 sa...

just nu önskar jag att jag hade syncat mina bokmärken mm i firefox för några dar sen när jag var på gång. Hade gjort allt smidigare nu när jag grillat jobbdatorn..
Blir nog aktiv macägare igen i rycket, dock inte till din G3.. sorry :/

Anonym sa...

Du har missat det bästa proget till mac quicksilver anväder det till allt, finns nog inget du inte kan göra med det. VirtueDesktops är med ett sådan prog som är kanon speciellt i hop med parallels. Så skönt att bara kunna byta skärm o köra linux och sedan bara snurra runt så är du i win och sedan igen så är du i freebsd. Allt detta utan att behöva lämna osx