tisdag, januari 16, 2007

virtual xmas -98

i december 1998 så gjorde elegant machinery den första i en rad av "sista spelningar". detta ägde rum på en festival på mejeriet i lund.
jag, peter, dockan, mehdi och vöhlund åkte i dockans föräldrars bil. tror ledarn (lillcj) åkte tåg sponsrat av hans mormor. på väg till lund tog vi omvägen runt helsingborg för att åka över till danmark och handla sprit.
vi var så unga att vi inte hade någon stadig utköpare från systemet, så en omväg på typ 20 mil gjorde inte så mycket tyckte vi då. bara vi kunde bli onyktra.
det prisvärdaste att köpa i danmark var ett slags fruktvin som hette "jackpot". det höll stadiga 20% och en liter kostade c:a 50kr. typ samma pengar som vad 50cl 40% hembränt kostade på 90-talet alltså.
(då detta begav sig så körde vi ett program som räknade ut alkohol per krona på allt. första versionen var skriven för en texas instrument-miniräknare av elis. den portades senare till borland delphi av dockan och den senare versionen innehöll en databas där man kunde jämföra värdet man fick ut med annan alkohol. vill minnas att ett flak 2,8% nyköping från exet i nybro var det som var "värdast").

ok. fulla och glada såg vi iaf både spelningen med elegant machinery och även das ich för första gången.

hände så mycket roligt den här festivalen så jag inte kan rabbla upp allt här.
lite stödord är: gömd alkohol i buskarna, ledarn hade inte fyllt 16 , den berömde dockan, en gubbe spydde över ledarn och ledarns mat i en buss, kroppstempererat vin.

ok. här kommer låten "things i'm saying" i nyversionen som gjordes inför samlingsskivan "a decade of thoughts". robert enforsen är så underbart kaxig i klippet innan:


resten av låtarna finns på youtube. finns även som VHS som jag minns vi köpte direkt och hårdgranskade. vill minnas att jag och ledarn syns i några klipp eftersom vi både är runt 190cm, står längst fram i mitten och jag hade vit skjorta och svarta hängslen.


jag, robert enforsen och mehdi. glada, unga, fulla och inte rädda för kajalpennan:


ledar, jag och peter försöker se hårda/söta ut:

3 kommentarer:

Helena sa...

Du är så söt så jag vet inte var jag ska ta vägen.

Helena sa...

Peter är sjukt snygg!

Unknown sa...

:_) mer mer