torsdag, januari 11, 2007

teknik

låg med min jobblaptop i sängen och ville ha två externa diskar i samtidigt. har bara två vägguttag nära sängen så jag blev tvungen att låta min fina klockradio bli utan extern strömförsörjning ett tag.
när jag köpte min klockradio var jag på jakt efter en med gröna siffror. inte deppigt röda som alla brukar vara. hade ett tag bytt till mig min farmors sjukt snygga vita och stora klockradio med vackert grönblå siffror från 70-talet, men den var sjukt opålitlig på att visa rätt tid och då även på att väcka mig när jag skulle upp på morgonen. jag var även lite nojjig över att den kanske gav ifrån sig någon typ av radioaktiv strålning.
en vacker dag när jag skulle köpa en present inne på klockbutiken i nybro (lägg märke till singular) så såg jag att dom hade en som passade mig perfekt. en finess med denna var även att den bestyckas med ett 9v batteri så att vid strömavbrott så kommer den inte att nolla tiden. skitbra tänkte jag.
inte så bra i verkligheten har jag märkt.
en "feature" är nämligen att om man drar ur strömsladden och sätter i den igen, alltså det jag gjorde precis, så visar den en annan tid när man stoppar i den igen. det kan diffa på lite vad som helst. just den här gången så hade den justerat tiden så att den går 6 minuter för fort. nu måste jag hålla inne "set time" knappen med ett finger och trycka på "minute"-knappen 54 gånger. godnatt.

3 kommentarer:

sner0 sa...

vad hade hänt om du dragit ur o stoppat i sladden ett par ggr till tror du?

Helena sa...

Robin Engström. Det är just såna här rapporter som gör att jag är så fasligt förtjust i dig.

CM Garp sa...

Det här förklarar en hel del...framförallt din ankomsttid till vårt sociala umgänge i dom blå sofforna