måndag, januari 15, 2007

stormen gudruns lillasyster per

telias mobilnät verkar vara helt fucked up idag. det gör det väldigt besvärligt att sköta mitt jobb.

medans jag väntar på att få kopplingston så kan jag likaväl blogga lite.


måndag kväll förra veckan så rasade min gamla filserver. tisdag lunch dök jag ner i en hög skrotklassad hårdvara på jobbet och släpade hem för att försöka komma igång igen.


i garderoben står aset:


diskpackarna som håller RAID5:


alla flatkablar och hårddiskar urplockade:


31337 liksom:


nytt moderkort (vissa säger moderkaka, men det är äckligt tycker andra), cpu och minne:


att byta hårdvaran under kontrollerade former tog ungefär hela min lunch. när det var 5 minuter kvar så tryckte jag på strömknappen för första gången. tre långa pip. suck.
alltid lika deppigt att meka med pc-hårdvara. särskilt om man inte har någon aning om vilka delar som kan vara trasiga.
visar sig dock när jag kommer tillbaka hem på kvällen att det var ett PCI-grafikkort som jag försökte köra med som var dött.

en azteka med tjock botten, vatten och the apprentice:


kör memtest86 medans jag äter pizza för att se så att inte det är fel på minnena jag satt i. norton övervakar testet:



efter mycket strul med installationen så kom tillslut servern upp i lördags igen (ni som försökt köra 5 stycken IDE-diskar i en PC vet att det kan vara lite lurigt att veta vilken som BIOS kommer tro är HD0 och försöker läsa MBR på. jag körde SCSI för systemdisken i gamla konfigurationen)

5 kommentarer:

Helena sa...

RAID-nivåer. Vårt första samtalsämne typ. Minns du?

robin engström sa...

det glömmer jag aldrig.

Helena sa...

Jag vet att folk kommer tröttna på våra interna kommentarer till varann. Men gud vad manligt det här är. Nu du mekar och monterar och kopplar ihop grejer.

Unknown sa...

Vems är chassit i grunden? Ditt? :O

robin engström sa...

ja, självklart