måndag, januari 22, 2007

kärleken till teknik

i helgen var jag i stockholm och fick låna en itrip av helenas bror andreas. av någon anledning har jag gått och tänkt att jag ändå ska sälja min bil så jag behöver ingen fm-sändare till min ipod. i flera år.



cool grej! den drivs av strömmen från den extra kontakten på ipoden vid högtalarutgången.

hela vägen hem på bussen satt jag och funderade på hur man skulle kunna sätta vilken fm-frekvens som itrip skulle sända på. skulle man behöva uppdatera mjukvaran i ipoden på nåt sätt kanske?
lösningen var lika enkel som den var genial:
när man installerar mjukvaran till itrip så skapar den en ny playlist i itunes som den kallar för "iTrip Stations". i den playlisten ligger sen 104 spår. 102 stycken för att välja frekvens, och 2 stycken för att slå av och på LED-lampan. playlisten synkar man sen till ipoden och när man spelar något spår där i när itripen är ansluten så blinkar den lite för att man ska se att den hajjade läget.





när jag funktionstestat och snackade lite med henke om saken så blev vi sjukt nyfikna och spända på hur det kan fungera rent tekniskt.
metadata eller data i låtarna kanske? eller är det bara namn+artist+album kombinationen i id3-taggen som itrip reagerar på (jaja, detta är också metadata).
hur som helst så kan det öppna för att om man är busigt lagd och har en vän med itrip som man ska skicka en låt till, så kan man manipulera filen innan så att den kommer att byta frekvens på polarens itrip.

Inga kommentarer: