lördag, januari 13, 2007

nördnostalgi

av lite olika anledningar så behövde jag precis en bootbar diskett. letade runt i mitt rum och kunde inte komma på när jag såg en senast. det är ju 2007 liksom.
långt bak i minnet kom jag på att jag sett min gamla diskettlåda när jag flyttade sist och mycket riktigt så låg det gömt i botten av en flyttkartong.
vilken tripp det var att titta igenom alla disketter.

smakprov:
  • pc-hemmadiskett nr5 1995
  • root disk för slackware 3.7
  • spelet micro machines 2 från tidningen high score nr11 1995
  • QEMM (fet minneshanterare för DOS) 8.0
  • drivrutiner till den enda skrivaren jag någonsin ägt: hp deskjet 400 (tack mor för att du pyntade för det aset. blev ju mer teknisk dokumentation utskrivet än skoluppsatser kan jag erkänna)
  • bbs-mjukvaran pc board (jag körde väldigt lite pc board själv, för eftersom jag var helt besatt av hur snyggt amiexpress var till amiga så körde jag sysexpress på min bbs. dock var jag cosysop för fetaste 22-08 bbs:en i nybro - planet-x, som hostades av min vän mehdi)
  • drivrutiner för olika nätverkskort, möss och cdläsare i DOS
  • bootdisketter för sunos 5.8 i386 (första solarisversionen som gick att köra på något annat än suns egen hårdvara)
  • min windows commander licens (den enda mjukvara som kostar pengar som jag äger. tack älskade vänner som gav mig den i födelsedagspresent ett år. ni vet vad vettigt folk uppskattar)
  • min gymnasiediskett som jag fick tilldelad när jag började ettan (detta var innan man fick en hemkatalog)
  • imagine 3.0 (3d program. det tog ett tag att rendera på en 486:a kan jag säga)
resten av diskettfodralet innehöll boot-disketter för diverse obskyra och mindre obskyra linuxdistar. jag blev helt glad och stolt när jag såg mitt liv som tonåring summerat så här.

Inga kommentarer: