fredag, december 15, 2006

randy



min set-up hemma innehåller en filserver där jag lagrar all musik och alla musikvideor. den servar kollektivet (fyra användare och en xbox med xbox media center) med digital underhållning.
servern körs på en PIII med 256MB RAM och fyra diskar i RAID5.
genom åren har den körts med en rad olika operativ. windows, netware, solaris, freebsd, netbsd, linux.
just nu rullar serverversionen av ubuntu linux.
tyvärr har jag upplevt vissa prestandaproblem med min RAID-array senaste åren och nu härom dan så hittade jag felet.
en av diskjävlarna går i PIO istället för UDMA. why liksom?
får bara c:a 2,5MB/s mot den och 35-40 av de andra. resultatet blir att hela volymen känns långsam.
ikväll får jag främmat så jag kan inte fortsätta gårdagens felsökning ikväll.

och just det. ang bilden i posten.
innan förra installationen hette servern Leahey och nu Randy.
randy.storgatan8.local liksom. feta grejer.

nu ska jag på möte.

Inga kommentarer: