tisdag, december 05, 2006

advent betyder väntan

ok. nu har det varit helg igen.
fredag:
jag motstod alla frestelser att gå ut. bra jobbat av mig. skulle ju faktiskt till nybro och måla på morgonkvisten på lördagen. satt och pulade med att försöka dunka in macosx på min pc istället. hade faktiskt uppe det en stund (innan jag råkade patcha om kärnan lite väl kraftigt).

installfest:



lördag:
mor, jag och ett gäng konstnärer målar av en naken kvinna i pukeberg. kaffe, cigg och paletten. bra grejer. vår lärare lyckades dock lura mig att måla över hela modellen med en ny hudfärg som han tyckte var grym. jag gillar grisrosa, han gillar alggrönt.

soffan blev OK iaf:


"i'm getting drunk tonight randy. big time"
på kvällningen var det dags för utgång. jag och peter dissade förfesten hemma hos stoltz och stannade hemma på storgatan istället. wille, gusakuken och daniel var i nybban och spelade poker.
norton låg och hade peters rosa "brazilian combat"-keps på sig:



till slut hamnade vi på näsan allihop.
det första vi möts av när vi kommit in är att en rundnätt kalmarkille står på bardisken och dansar medan fredag spelar sjukt dålig 70-tals funk. brrr.
viktor viskade till mig: "varför är vi inte i stockholm? det här är inte lugnt"
så sant.

jag gled hem tidigt.

söndag:
dagen inleddes med att min syster ringer och kör upp mig ur min dvala tidigt. vi ska åka till farmor och äta söndagsstek.
tre fikor och en middag senare så är jag tillbaks i kalmar där precis bilen med johannas mamma har gått till nybro för julbak hemma hos lina och jens.
jag vilar i 20 minuter och tar mercan till nybban.

hos paret är det julpyntat och fint. julcountry hörs i stereon och det luktar saffran och jul. karlarna (wille och jens) ligger i soffan och jäser med varsin kopp java, och damerna (johanna och lina) stökar med saffransdegen i köket.

lina inleder kvällen med att läsa högt ur ett lexikon om seriemördare. här är hon mitt uppe i att läsa ed geins brev till modern av ett av hans offer (som gjorde att polisen kom honom på spåren). jens ligger utslagen på golvet.



när degen jäst lite så var det dags för gubbarna att gå lös på den. många "gubben och flickan"-skämt blev det.
exempel:
jag: jag undrar hur stor den här kommer bli när den sväller.
lina: som flickan sa.



jag försökte återskapa en avgudabild av fruktbarhetsgudinnan:


från vänster till höger:
rad 1. ett ollon (fyllt med russin), gudinnan, en vagina, en penis (fylld pung. pungen blev senare även utsmyckad med vallmofrön efter vi penslat bakverken)
rad 2. penis, snigel(?), tutte (fylld)
rad 3. symbolen för manlighet, penis, suspekt hand.


johanna och jag tävlade om vem som kunde göra världens minsta lussekatt.
johannas blev så liten att den gick upp i rök i ugnen sen:


det skulle även bli lussesemlor. wille blandar grädde och mandelmassa och lina förhör honom på popband:


johanna fick ansvaret att skära till locket av bullarna. hon gjorde klassikern att glömma bort vad hon höll på med och ursäktade sig senare med att hon tänkte att hon delade frukostfrallor:


misstaget avhjälptes med en extra våning på semlorna.
titta vad gott!


kvällen fortsatte med spelet skitsnack och vi fick även höra jens riva av ett par nintendoklassiker på piano. jävligt starkt.

kolla här och här för mer bilder.


senare såg jag, wille och peter på filmen saw 2. ingen jättebra film, men den levererade det vi ville ha.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har alltid funderat på vad sånna där nakenmodeller tänker på när det sitter ett helt gäng människor runt omkring med penslar, paletter, målardukar och dricker kaffe.
Tänker personen överhuvudtaget nått?

Man kan ju inte tänka att man sitter där, naken, med en massa människor stirrandes på varenda detalj, varenda skavank OCH som att det inte räcker att bli uttittad, man ska bli förevigad i ett alster av de som gjort allt upptäckande av kroppsliga men men framför allt, jag är lessen om jag är elak mot många "konstnärer", det är sällan en krokimålning är särskilt snäll mot "offret" (den som målas av), oftast ser det lite ut som en huvudfoting gjord av en 2-åring. Förutom Snajdarns dock, den e grym. Slipper jag surfa xxx.
Men allvarligt så låter det lite som en striptease förstörd av syjunta-mentalitet.

Eller de kanske bara känner att eftersom de var skitkass på att måla så drar de sitt strå till konststacken genom att utsätta andra för sina kroppar...Vem vet, jag skulle iaf inte våga sitta där för tänk om det skulle sitta nån snygg konststuderande ung flicka där å titta. Svårt att sluta tänka då ju.

Anonym sa...

Sorry men advent betyder faktiskt ankomst! Fina lussekatter dock ;)