måndag, december 04, 2006

pixlar

på tal om min förra post kanske jag lite snabbt ska reda ut begreppen.

när man köper digitalkameror så specas högsta upplösningen som kameran klarar att sparar bilder i. detta säger egentligen inte alls något om hur bra kameran är, bara hur högupplösta bilderna kommer att bli. om själva kameraobjektivet är dåligt så spelar det ju ingen roll om kameran klarar av att spara ner den dåliga bilden i 100 megapixlar.

"megapixel" är ett modeord som försäljare gillar att slänga sig med. mega står för miljoner.
för oss som gillar att prata "vanliga" upplösningar så funkar det så här.

säg att en bild är i upplösningen 1280x1024 (en vanlig skärmupplösning). då betyder det att den är 1280 pixlar bred och 1024 hög.

om man gångar 1280 och 1024 så får man värdet: 1310720.
dvs ungefär 1,3 miljoner pixlar, dvs 1,3 MEGAPIXEL!

om vi testar 1600x1200 så blir svaret 1,9 megapixel. nasarna skriver säkert ut 2 megapixel i annonsen för en dylik.


OK. rätta mig om jag har fel. jag låter logiken tala bara.

4 kommentarer:

Anonym sa...

...kanske var så han sade det, och sen fick en flarra i pallet. Shit.

Fredag kör vi! Skolden

Anonym sa...

Jag tycker att det är sjukt viktigt att man håller sig till fakta. Man ska inte snacka digitalkameror om man inte kan, då får man en flaska i huvet å sen får det va.
Bra att du reder ut begreppen, Snajdarn. Vad vore världen utan dig? =)


Piratbloggar lite när jag ändå är här...=)

Coolaste låten idag: http://www.youtube.com/watch?v=ZHWlzOBSmh0

(PS: jag fick ett samtal av en säljare nyss som skulle lura på mig ett nytt mobilabonnemang bara för att jag har bredband hos dem. Men det va inte hela grejjen, jag kan leva med att en säljare ringer mig MEN, jag lever inte med att säljaren säger att företaget börjar bli "RIKTIGT SAJBER" för att de erbjuder internetuppkoppling via det trådlösa nätet.
Love säljare!")

Anonym sa...

På tal om selgere:

Litt tips om hva du kan si til en telefonselger: =)
http://www.nettavisen.no/skraablikk/article823859.ece

Jeg er en av de som følger bloggen din fra Oslo - hvis du lurte..
Hilsen Norway

mattias sa...

stämmer väl till viss del. men en kamera sparar ju ändå en detaljrik bild. antalet megapixlar anger ju hur pass säker sensorn är att uppfatta detaljer. ju högre antal pixlar desto finare bild får man ju.

men det är klart, om jag ollar linsen så kan jag förvänta mig en dålig bild, precis som när jag använder ett dåligt objektiv.