söndag, juni 08, 2008

into the wild - nationaldagsfirande

klicka och dra i kartan för att panorera. de blå markörerna visar vad olika saker inträffade.


Visa större karta

det började som en pepp vid stängningsdags på bonden bar kvällen innan. ett gäng skulle mötas upp vid djurgårdsbron dagen efter klockan 11.00 för att hyra kanoter och bege sig runt djurgården.

hyffsad uppslutning. åtta pigga killar i morgonsolen:


första paret ut: sjödin och burman:


"minstingen" med favorittippade laget i bakgrunden:


gurkan och jag i italobåten. gurra knäcker fingrarna innan start:


nu jävlar åker vi!



istället för att ta fega vägen in i kanalen så tog vi "stora vägen" runt djurgården. vad vi inte visste var att det gick jävligt mycket stora och små båtar där. och att när varje båt åkte förbi så bildades svallvågor som höll på att välta kanoterna. typ några gånger i minuten.
det hela övergick från långsam och fridfull paddling till någon slags extremsport.
några hundra meter i vattnet utanför gröna lund låg jag och gurkan sist och en svallvåg slog in i oss rakt från sidan och fick kanoten att luta nästan 90 grader mot ytan. då ramlade jag i.
i korta jeansskjorts, seglarskor, skjorta och a.p.c-brillor.
efter några ögonblicks panik hade jag lyckats få ner åran i kanoten och hasa mig upp. det var inte läge att försöka simma in till land och om jag hade vält kanoten hade väskorna med allt vi äger sjunkit till botten.
men det gick bra.

en halvtimme-förtiofem minuter senare hittade vi ett ställe att gå i land på som inte var privat tomt:

dittmer, glad i hågen:


jag - plaskvåt, simme och vic:


erik, dittmer, burman och klas:


gänget:


gurkan kollar badtempen i ett par marc jacobs-speedos:



efter pausen började det riktigt jobbiga. nu var det mer båtar, längre till land, och dessutom såg man udden vi skulle runt långt långt bort i fjärran. och då skulle det vara lika långt tillbaka. pust.

när kanoten med dittmer och klas försöker runda sista udden rätt så nära land händer nästa incident: ett par snabba och höga vågor slår in över kanoten och får den att sjunka.
jag och gurkan lyckas bogsera in kanoten till land och få den tömd på vatten medans klas och johan försöker få liv i sina mobiler.

efter ännu en paus tar vi oss runt sista udden och kommer in i en lugn vik som leder in i en kanal. här börjar själva njutningen. lugnt och fint glider vi hela vägen tillbaka. någon enstaka gång var någon kanot på väg över i "fel fil" och krocka med någon jävligt dyr båt. men det gick bra.

jävligt trötta killar:




pizza och världens godaste öl på en pizzeria på sveavägen nära burman:




årets bästa dag!

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad sjukt, jag har typ varit med om samma sak idag när jag paddlade en s.k. racingkanot med mina kusiner. Den var så rank att jag plurrade fyra gånger tror jag!