torsdag, september 11, 2008

"du kanske är bra på andra saker"

för ett par veckor sen kom min sambo på en bra idé:
istället för ett 10 minuter långt telefonsamtal när man slutar jobbet om vad vi ska äta för mat, kanske man kunde göra en hemsida som säger vad det är dags för. enkel design med. som http://www.vecka.nu ungefär.

min reaktion var givetvis: det måste ju vara svinlätt att göra. varje finnig fjortis på stan gör ju databasdrivna hemsidor nuförtiden. typ som vi gamla knackade HTML på 90-talet.

jag är duktig på it. jävligt duktig om jag får säga det själv. men jag är helt värdelös på programmering. mina första tankar kretsade kring vilket språk jag skulle skriva i. jag kan ju välja fritt när jag ändå måste lära mig från början. sen började jag googla runt lite.

men när jag nån vecka senare inte hade fått ut något vettigt alls ur koden och mest satt och kliade mig i huvudet så frågade jag mina kollegor på jobbet - riktiga utvecklare om råd. dom skrattade först en lång stund när jag berättat om databaser jag skapat och idéerna jag hade.
men jag fick inga råd.
tillbaks till ritbordet igen alltså.

jag beslöt mig för att köra php med mysql i botten och försökte börja enkelt. men det jävliga med att skriva egna program är ju att man kan ju göra precis hur som helst. det finns liksom inget rätt sätt. antar att det är tjusningen också - om man KAN. men jag hade ju inget att googla på, eller söka i manualerna efter.

jaja. tillslut gick det iaf. jag har varit arg. jag har varit sur. jag har varit ledsen. jag har gett upp flera gånger. men jag vägrade att fråga nån om hjälp.

och idag för några timmar sen körde jag mina importscripts hos vårt nya webbhotell och la upp matwebben för allmän beskådan.


http://www.nortonnet.se/mat/


nu ska jag laga klassisk böngryta :)

3 kommentarer:

Anonym sa...

vad hände med stor bokstav efter punkt ?

Anonym sa...

Kan man inte skriva "dagens rätt" som status på Facebook då? Enklare ;-) Och andra ser och blir sugna.

Unknown sa...

Shit fick ju också böngryta. Så här långt efter... ;)