söndag, februari 03, 2008

hårstudio 8




i början av veckan började jag se väldigt "situation stockholm" ut i håret och behövde uppsöka frisör. snabbt.
tisdag efter jobbet begav jag mig till odenplan för att gå och snagga sidorna på mitt vanliga ställe. stängt, givetvis eftersom damen som äger stället har klämt ut ännu en unge.

deppigt. men som tur var hade jag en reserv; enda stället här i närheten som hade öppet på nyårsafton! hårstudio 8.

en äldre dam klipper, men jävligt stadig på hand med trimmern sist.
ett annat plus är att på prataren utanför har hon ett särskilt pris för "kadettklippning". otroligt kul.

jag gled iaf in och satte mig i stolen.

givetvis har jag produkter i håret och blir tvättad. lite hårdhänt behandlad men ändå rätt lugnt tänker jag.
tillbaka i stolen frågar hon hur jag vill ha det.
"jag försöker spara ut lite så jag kan ha det bakåt", säger jag. (indoktrinerad av all vistelse på östermalm försöker jag spara till en kotlettfrilla).

"nej det passar du inte i. du kommer se ut som en gubbe. du har redan tappat för mycket hår. du blir ful. vad har du gått till för frisör förut?", säger tanten.

i chock. verbalt misshandlad. fast i stolen.

"tappat hår? jag har haft sånt här hårfäste sen jag föddes. det är manligt med högt hårfäste och backslick", försöker jag.

"nej. jag klipper inte så", säger tanten.

"okej, men jag har haft det lite såhär lite snett framåt innan. klipp så då", försöker jag.

"det är också fult. det ser ut som en överkammning", tanten

"eeh", säger jag. i panik över att klockan är 17.30 och att jag inte hinner klippa mig dagen efter och behöver se OK ut då.

"jag vet hur du ska ha det. jag kan klippa", säger tanten.

"ok kör på", säger jag.


tanten klipper och pratar om hur bra det ska bli och hur dåliga alla andra frisörer jag gått till måste vara. jag sitter nersjunken och visualiserar philishaven hemma i lägenheten c:a 150m bort.
hur kommer det här gå? vad tycker tanten är snyggt? det ligger åretrunt och allers att läsa medans man väntar. jag lämnade in ett par skor för omsulning hos en skomakare mittemot hårstudio 8 dagen innan. han hade en riktigt turkfrilla. klipper han sig här?


10 minuter senare är hon klar. och jag ser helt okej ut. riktigt bra till och med.


upplevelsen var så nära extremsport jag har kommit. adrenalinet pumpade.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har klippt mig hos henne med. Det blev riktigt bra, men jag fick också stå ut med en del snick-snack. Det är nåt speciellt med icke kundvänliga servicefolk som ger bra service. Vad är det med det liksom.

Jag klipper mig för 99 spänn. De säger ingenting. Skold