torsdag, november 01, 2007

PPS i kista

från tisdag tills idag den här veckan har jag, boston och daniel varit på tieto enator i kista och gått en kurs i praktisk projektstyrning.
jag och boston har kommit fram till att vi har damp och att det är jävligt synd om folk som måste jobba som projektledare. fy satan vad tråkigt.
hjälpte inte att alla andra på kursen jobbade som projektledare och var jävligt duktiga redan. eller att vi hade grupparbeten hela tiden med redovisning på blädderblock eller overhead. OVERHEAD! jag skojar inte.
kursen har sett likadan ut sen 1985 var tieto enator jävligt stolta över. vissa saker var inte bättre på 80-talet tyvärr.

inne i TE:s kontorskomplex hade dom små rökhytter. undrar vad det kostar att installera en sån hemma.


smygfoto på gruppredovisning:



första dagen slutade med en övning i sammarbete mellan projektgrupper. då skulle alla ta fram varsin logo som "sammanfattar det vi kommer minnas från första dagen på PPS-kursen". vi hade 7 minuter på oss innan vi skulle skicka fram varsin utvald från varje grupp som skulle debatera om varför just våran grupps logo var bäst.
jag ritade en otroligt tattig bild på en overhead som blev vår logo och den VANN!

idag sista dagen på kursen skulle alla samlas ute i "ljusgården" för en överraskning. där står ett runt kontorsbord fullt med champagneglas fyllda med alkoholfri äppelcider och ett annat bord med små flaggor med logon som vann första dagen tryckt på. jag skojar inte.

19 kursdeltagare lämnade kursen idag med varsin 60cm hög liten flagga med min hemska illustration.
jag har åkt tunnelbana, hela blå linjen från kista till kungsan med den hemska saken.

på plats på kontoret:


förrsten stoltserade kursledarna med att efter första dagens övningar så skickades vinnande gruppens logo till ett företag i jokkmokk där en AD (jag lovar, han sa det) ritar rent den och sen lämnar den till tryck.






BTW. imorgon drar jag och helena till paris och kommer hem på tisdag.

1 kommentar:

/dr Hossmo sa...

Tjusigt herrn...

Jag har just tvättat bort whiteboardstjärten efter det att högste chefen var inne på kontoret och kikade lite snett på den, dock utan kommentar...